El sistema educatiu viu un moment de transformació profunda. Avui, a les escoles no només se’ls demana garantir l’aprenentatge acadèmic de l’alumnat, sinó també vetllar pel seu benestar emocional, la convivència, l’atenció a la diversitat i el desenvolupament integral com a persones. Aquest canvi de paradigma exigeix als equips docents una mirada cada vegada més centrada en les necessitats individuals, en l’acompanyament afectivoemocional i en una educació més personalitzada, que vagi més enllà de l’academicisme tradicional.
La majoria de professionals de l’educació hem estat formats en un model escolar que prioritzava els resultats, l’ordre i la disciplina, sovint a través d’una mirada punitiva de la gestió de les dificultats conductuals. Avui, però, se’ns demana un gir substancial: passar del càstig a la responsabilitat, de la sanció a l’acompanyament, i del control a la construcció compartida de normes i límits. Aquest procés de canvi no és immediat ni senzill, i requereix espais de reflexió, formació i suport als equips.
En aquest context s’emmarquen les meves formacions, dissenyades per acompanyar els centres en el seu procés de transformació pedagògica. Les propostes formatives parteixen de la realitat de les aules i ofereixen eines concretes per millorar la gestió de l’aula, l’atenció a l’alumnat, la prevenció de conflictes i la creació d’un clima de convivència positiu i segur. Es treballa de manera pràctica com establir límits clars, com fomentar la responsabilitat de l’alumnat, com donar resposta a les conductes desafiants i com reforçar els vincles educatius.
Les formacions es conceben com un recurs al servei del projecte educatiu del centre, adaptant-se a les necessitats específiques de cada equip, etapa i context. L’objectiu final és contribuir a construir aules on l’aprenentatge i el benestar vagin de la mà, on les normes no neixin de la por al càstig, sinó de la comprensió de la convivència, i on el professorat se senti acompanyat, cohesionat i amb eines reals per a la seva pràctica diària.
En el marc de l'acompanyament a docents he realitzat les següents formacions:
Formacions a claustres de durada flexible (entre 12 i 20 hores) orientades a l’abordatge integral de l’acompanyament de l’alumnat i la gestió dels conflictes, tant entre iguals com a l’aula, amb l’objectiu de millorar el clima de convivència i afavorir els processos d’aprenentatge.
Formacions a claustres de durada flexible (entre 2 i 6 hores) adreçades a l’acompanyament educatiu de la conducta afectivosexual de l’alumnat, amb l’objectiu d’oferir eines als equips docents per abordar aquest àmbit des d’una mirada preventiva, respectuosa i adequada a cada etapa evolutiva.
Acompanyament individualitzat al professorat amb l’objectiu de potenciar una pràctica docent de qualitat, reflexiva i ajustada a les necessitats reals de l’aula, incorporant eines i estratègies concretes de resolució de conflictes i de posicionament com a referent educatiu positiu per a l’alumnat.
Acompanyament a referents escolars, com ara la figura dels coordinadors de benestar i convivència, mitjançant l’elaboració d’un pla de formació i supervisió, així com una estratègia de desenvolupament de les funcions requerides.
Supervisió de casos: espais d’acompanyament periòdic als claustres per al treball compartit de situacions concretes, amb la finalitat d’unificar criteris d’intervenció, reforçar la coherència educativa i potenciar el treball en equip.
Formació per monitors de lleure o d'espais migdia: formació d'aquests professionals essencialment en tècniques d'acompanyament socioeducatiu i en l'assoliment d'eines de resolució de conflictes.
"La capacitat de transmetre els continguts m’ha agradat molt i les eines aportades m’han encantat."
"M'ha agradat molt que m'hagi pogut fer reflexionar com a mestra però també com a mare. Ha estat molt interessant!"
"M'ha impactat la capacitat i preparació de l'Aina per aportar-nos propostes i fer-nos reflexionar"