Tant per als professionals de l’educació com per a les famílies, una de les principals preocupacions en l’acompanyament dels infants i adolescents és que, a mesura que vagin creixent, esdevinguin persones capaces de prendre decisions de manera autònoma, responsable i segura. L’objectiu és que puguin desenvolupar-se amb eines personals que els permetin protegir-se, identificar situacions de risc i evitar prendre mal, tant a nivell físic com emocional. Acompanyar en aquest procés implica ajudar-los a construir criteri propi, a saber dir que no quan cal, a posar límits, a reconèixer els perills i a activar estratègies de protecció davant de situacions de pressió, manipulació o vulnerabilitat.
Amb aquesta mirada preventiva, desenvolupo tallers adreçats a l’alumnat centrats en algunes de les conductes de risc més habituals en cada etapa evolutiva. Aquests tallers aborden, de manera adaptada a l’edat, els riscos relacionats amb el consum de substàncies, les conductes dins l’àmbit afectivosexual, i l’ús i l’abús dels espais digitals i les xarxes socials. Les intervencions es realitzen des de primària fins a batxillerat, ajustant els continguts, el llenguatge i les dinàmiques a la realitat de cada grup d’edat.
L’objectiu d’aquestes formacions és triple: d’una banda, detectar possibles conductes problemàtiques o situacions de vulnerabilitat; d’altra banda, sensibilitzar l’alumnat sobre els riscos reals associats a determinades conductes; i finalment, dotar-los d’eines concretes de protecció, autocura i presa de decisions. El treball no es limita només a la prevenció directa, sinó que incorpora també la prevenció indirecta, entesa com el desenvolupament d’habilitats personals i socials fonamentals.
En aquest sentit, es treballen de manera transversal competències com la comunicació assertiva, la capacitat de posar límits sans, el reconeixement de conductes i espais de violència, la detecció de situacions d’abús o de control, i la importància de saber demanar ajuda quan alguna cosa no va bé. També es posa un èmfasi especial en l’aprenentatge de la presa de decisions conscients, la construcció d’un criteri propi i el posicionament personal davant de les pressions del grup. Tot aquest treball té com a finalitat acompanyar els infants i adolescents perquè puguin créixer amb més seguretat, autonomia i consciència, afavorint un desenvolupament saludable en l’àmbit personal, social i emocional.
Les formacions que ofereixo, per itineraris, són les següents:
Les formacions del curs 2024-2025